Klanten > Interviews met klanten
Klant aan het woord:
Anoniem 01
Mijn opdrachtgever voor dit coachingstraject is een toonaangevende woningbouwcorporatie in het midden van het land. Voor deze woningbouwcorporatie heb ik afgelopen jaren (vanaf 2013 – heden) diverse trainingen maar ook coachingstrajecten verzorgd, waaronder een traject voor Elloise. Dat traject heeft gelopen van najaar 2024 tot en met najaar 2025. De sessies waren in het begin wat dichter op elkaar gepland dan later in het traject.
Zij was met een burn-out thuis komen te zitten en wilde hulp bij dit te boven te komen en bij haar re-integratie in het werk. Inmiddels werkt zij niet meer bij deze organisatie. Haar traject bestond uit een aantal face-to-face sessies en indien nodig een tussentijds online consult.
Waar heb je het meeste aan gehad? Wat is de grootste toegevoegde waarde voor jou? En wat voor de mensen met wie je samenwerkt?
“Ik ben veel steviger geworden, ik laat me niet meer gek maken. Ik begrens veel eerder en ben helderder naar anderen toe, ook als ze in de relatie dichtbij staan en de boodschap even niet zo zoet is.” “Je hebt me de wijsheid van het voelen/ van het lijf opnieuw laten omarmen zodat ik veel eerder handel op basis van wat mijn lijf al weet maar mijn hoofd nog niet.”
“Wat voor mij heel waardevol is geweest is dat je heel veel duidelijkheid met mij hebt gecreëerd in de vraagstelling en dat “plukje voor plukje” mij hebt laten onderzoeken, doorvoelen en op laten groeien. Het kunnen zien waar de groei al tot uiting komt, heeft me ook erg geholpen om die groei te zien en te erkennen. Ik vond het complimenteus, maar het waren echte groeistappen die ik toen nog niet zag.”
Wat kenmerkt Anita als professional en als mens?
“Je bent een energiek mens: 100 % present en dat heeft in de eerste seconden van kennismaking iets overweldigends. Ik zat toen in een burn-out en had geen energie… Eenmaal gewend aan deze presentie (en dat ging eerlijk gezegd ook vrij snel) ontstond er een klik. Je bent heel helder geweest over jouw rol en mijn rol: “Als coach begeleid ik je op je pad en ik kan op basis van wat ik zie/voel jou gidsen maar jij als coachingsklant loopt het pad af… “ Je liet me zelf kiezen of ik met je op reis wilde. Toen was het ijs helemaal gebroken. Ik wilde met jou verder.
Het was fijn dat je de ruimte bood voor allerlei input van mijn kant en dat je flexibel met me meebewoog zonder mijn leervragen uit het oog te verliezen. Je komt voor mij echt heel snel tot de kern van de vraagstelling/ het probleem. Dus ik heb echt gevoeld: deze coach laat niet met zich sollen, zonder dat je star was. Je vindt niks “gek” en luistert zonder oordeel en je bent heel open, waardoor ik me heel veilig heb gevoeld om dan ook werkelijk van alles in te brengen waar ik mee worstelde. Ik ben nooit weggegaan met het gevoel van “ik heb te veel verteld” of “wat heb je me nu geflikt?”
Je bent direct, precies en respectvol in je taal, je draait er zeker geen doekjes omheen. En zelf ben je ook een beetje “gek, maar wel van het goede soort”: Je hebt een soort lichtvoetigheid zodat ik de pijn/ zware onderwerpen überhaupt ook aan kon kijken zonder weg te rennen of een afleidingsmanoeuvre te verzinnen. Je neemt toch geen genoegen met “bullshit”. Daar prik je heel behendig doorheen. Dus het is op een lieve manier toch ook erg menens.
Ik vind je humor heel kenmerkend (het overheerst niet, maar hielp me wel om te blijven ademen). Je bent geen praatcoach, eerder luisterend maar werkt daarnaast met lichaamswerk en allerlei andere heel diverse werkvormen. Een collega die eerder bij jou in de coaching was vertelde mij bijvoorbeeld dat ie met jou had getangood… Hilarisch en hij had er erg veel van geleerd.
Wat wens je me nog toe? Wat zijn nog tips die je voor me hebt? Zijn er dingen die het mooier/ effectiever en fijner maken?
“Je bent een zeer gepassioneerd over je vak en ook een hardwerkend mens. Ik gun je wat minder drukte. Zoiets als aan een tafeltje op een Italiaans terras een beetje voor je uit staren… “
En…
“Ik heb je aanbevolen aan mijn (inmiddels ex-) collega. Omdat ik je als een kei van een professional heb ervaren en omdat ik je als mens lief en betrokken vind. Als ik je over een jaar tegenkom dan denk ik waarschijnlijk: even een bakje thee doen.”








