Klanten > Interviews met klanten
Klant aan het woord:
Anoniem 02
Mijn coachee werkt bij een kennisintensieve organisatie die overheden gevraagd en ongevraagd adviseert. Ze kreeg via haar leidinggevende de suggestie en kans om gecoacht te worden.
Over mijn gesprekspartner/ feedbackgever op mijn diensten
Op het moment dat ze startte (voorjaar 2025) had ze de neiging om altijd de anderen te helpen, alle “kleine verzoeken” die niet per se bij haar hoorden, maar toch in de mailbox kwamen op te lossen waardoor ze structureel moest overwerken en dreigde oververmoeid te geraken. Gepassioneerd als ze is van haar werk, werden deze “moetjes” langzamerhand het hoofdmenu.
Daarnaast kampte ze met een relatief klein zelfbeeld dat niet matcht met haar senioriteit als professional en levenservaring als mens.
Waar zit de grootse toegevoegde waarde van dit traject voor jou?
“Ik ben als professional (en als mens) steviger geworden: ik laat meer van mezelf zien, voel me minder geremd. Ik ben authentieker, kan meer mijn kleur bekennen, los van wat een ander daarvan vindt. Ik merk eerder als ik “van mijn eigen pad” afga (en weer gaten dreig dicht te lopen die niet van mij zijn, of die niet belangrijk zijn) en pak dan weer de regie om mijn eigen kompas te volgen en de ander zonodig te begrenzen of daar de verwachtingen te managen.
Ik heb echt meer plezier op het werk, ik zit veel meer in de flow en stuur bewust op minder ruis op mijn pad. Ik ben wakkerder. Belangrijke zaken gaan voor, niet een volgestorte mailbox. Dat maakt de workflow ook overzichtelijker en efficiënter.”
Wat kenmerkt Anita als professional en als mens?
“Je hebt heel snel door waar de schoen wringt en verwoordt dat precies. Je weet, snapt en voelt – zonder dat je het invult voor mij – waar ik het over heb. Je hebt een frisse blik, brengt een veilige sfeer en hebt geen oordeel op wat/hoe ik inbreng: niks is te gek, alles mag er zijn om onderzocht te worden. Ik voelde me gezien en gehoord. Dat werkt heel plezierig.
Je spiegelt me op een integere en frisse manier en hebt als coach een enorme gereedschapskist en ervaring waardoor bij mij iedere keer weer andere aanvullende (doorvoelde) inzichten ontstaan. En die gaan de “oppervlakkige trucjes echt voorbij”: het verankert het geleerde dieper.
Je bent flexibel in het gesprek zonder mijn leerdoelen uit het oog te verliezen.
Je noemt de dingen gewoon bij de naam i.p.v. een diplomatieke politieke correctheid. Zo bevrijdend…
Je bent ambitieus (je gunt me het volle pond) maar je bent ook geduldig, mee reflecterend. En daarna pas ging ik – als we samen de angel van de casuïstiek die ik inbracht helder genoeg hadden -, onder jouw begeleiding met de goede focus de diepte in.”
Wat wens je me toe? Welke aandachtspunten/ feedback wil je me nog teruggeven voor mijn eigen ontwikkeling als professional/ coach?
“Ik wens je heel veel cliënten toe. Blijf gepassioneerd zoals je bent. Blijf energiek en zo heel eigen zoals je bent. Gun je zelf ook de volle rijkdom en het experiment van nieuwe dingen: het heeft mij zoveel gebracht. “








