06 55 73 13 14 anita@anitaverdonk.nl

Klanten > Interviews met klanten

Klant aan het woord: Haskoning

Mijn opdrachtgever, HaskoningDHV, is een toonaangevend ingenieursbureau in advies en projectmanagement. Het bureau is een koploper in innovatie en duurzame ontwikkeling en heeft 6.000 professionals die met klanten, partners en kennisinstellingen werken aan slimme oplossingen voor toekomstbestendige steden, water, transport en industrie. Dit om hun bronnen efficiënter te benutten en bij te dragen aan een betere samenleving.

Onder Inteviews met Klanten vind je:

Wat heb ik daar gedaan?

Voor HaskoningDHV heb ik diverse medewerkers persoonlijk gecoacht. Eén van de medewerkers komt hierna aan het woord. Mijn werk voor dit klantinterview loopt vanaf begin 2021 tot en met september 2021.

Wie komt aan het woord over mijn werk?

Anton Wubben, projectmanager
Hij werkt als projectmanager en heeft diverse zeer complexe, grote en maatschappelijk gevoelige projecten aan te sturen. Het betreft het projectmanagement van advies, ontwerp en realisatie van publieke utiliteitsbouw, maar ook van innovatie- en verbeteropgaven binnen de eigen organisatie. De opgaven in zijn huidige opdrachtenportefeuille worden gekenmerkt door een stevige spanning in en rondom de projecten. De opgaven vragen (ook buiten de inhoudelijke expertise) veel van de betrokken partijen, waaronder professioneel rol-zuiver acteren, invoelings- en doorzettingsvermogen, creativiteit en lef: In de storm met je team overeind kunnen blijven staan… Zijn coachingstraject bestond uit een aantal face-to-face gesprekken en een telefonisch consult. Deze coaching was voor zowel hem als voor mij een boeiende reis. In de terugblik op het traject heb ik hem een aantal vragen gesteld als onderwerpen voor zijn feedback aan mij.

ir. Anton Wubben

Senior projectmanager complexe publieke bouwprojecten en innovatieopgaven

Waar heb je het meeste aan gehad? Wat is de grootste toegevoegde waarde voor jou? En wat voor je organisatie?
“Ik heb heel veel aan het traject gehad: ik ben authentieker geworden en heb mijn kernwaardes hervonden. Ik handel naar wie ik ten diepste ben en waar ik echt gelukkig van word. En dat gebeurt niet alleen omdat ik het me realiseer en er taal bij heb, maar nog meer omdat het echt zo voelt en dat gevoel in mijn hele lijf is verankerd. Ik durf voluit voor mezelf te gaan staan en houd niet meer achter. Ook niet als het spannend wordt. Het voelt nu dat ik zodanig ben gestimuleerd en gegroeid dat ik echt stevig kan gaan staan in de storm zonder omver geblazen te worden.

Voorheen werd ik bij hoge werkdruk, “forse tegenwind” of chaos afgeleid door dingen die eigenlijk op andermans bord horen. Ik sprak ik me niet altijd uit als ik het voelde kraken, maar ging het oplossen door harder te werken. Ik verduurde het ongemak en bewaakte mijn grenzen niet goed, met als gevolg dat ik het gevoel had de controle soms te verliezen. In het traject met Anita heb ik scherper gekregen wat ik nodig heb om gelukkig te zijn in mijn werk, in voor- en tegenspoed.

In mijn geval betrof dit het herontdekken of herstellen van ‘mijn kompas’ (Waar ben ik van? Wat maakt me gelukkig?). Ik hanteer mijzelf weer als uitgangspunt in plaats van de ander, wat in mijn geval erop neerkomt dat ik niet altijd braaf binnen de lijntjes ga kleuren, maar zoek naar de beste oplossingen en daarbij de ongebaande paden graag verken. In de omgang met anderen heb ik geleerd om mijn eigen applaus te regisseren (niet vanuit arrogantie, maar wel mijn eigen  – ook positieve – aandeel voluit te nemen). En ook: niet alle lasten op mijn eigen schouders te laten rusten, maar deze ook terug te geven aan degene bij wie het hoort en om hulp te vragen.

Het resultaat voor mijn werkgever is een gelukkige projectmanager, die duidelijk kan formuleren waar zijn toegevoegde waarde ligt en duidelijk aangeeft wat hij nodig heeft om succesvol te zijn. Ik heb meer plezier in mijn werk gekregen en kan nog beter tegen een stootje. Ook lang na de zomervakantie ben ik in de project-stormen nog steeds ontspannen. Niet omdat ik me stoïcijns of afgehaakt voel, maar juist doordat ik alert en betrokken ben en me opgewassen voel tegen de druk die nu eenmaal bij uitdagende opgaven hoort.”

Wat kenmerkt Anita als professional? En als mens?
“Anita is een vakvrouw, die weet waar ze het over heeft en zichzelf er vol ingooit met alles wat ze in huis heeft. Ze is authentiek en doet dit werk vol overgave, wat er van top tot teen vanaf spat. Ze zorgt ervoor dat je als mens een helder beeld krijgt wie jij in de kern bent en wat jou authentieke ‘kompas’ en wat jij nodig heb om een gelukkig (werk-)leven te leiden. De ik-poster op de foto is in mijn geval de samenvatting van dat ‘kompas’, die ik tegenwoordig als leidraad gebruik voor keuzes in mijn carrière.”

“Doordat ze aanvoelt wat er bij mij van binnen afspeelt, en moeiteloos tijdens sessies kan schakelen en afwijken van het plan, weet ze een diepere laag te raken en tot de kern van de situatie te komen. In de sessies is ze scherp en vraagt ze door, waardoor ze mij ook scherp maakt. Haar flexibiliteit helpt haar en mij daarin, ze werkt geen standaard draaiboek af maar gebruikt haar ervaring als basis om elke sessie open te benaderen. Ze doet dit op een persoonlijke en open manier, waardoor ik me veilig en gestimuleerd voelde om er ook vol en open in te gaan. Gelukkig heeft ze ook nog eens een goed gevoel voor humor, waarmee elk serieus onderwerp ook een luchtige kant behoudt.

Haar aanpak is samen te vatten als kundig, persoonlijk en intensief met een grote impact. We hebben veel meer bereikt dan een antwoord op de leervraag waarmee ik aanklopte: ze heeft me geholpen een betere versie van mezelf te worden.”

Welke tips heb je voor mij? Wat wens je me toe? Zijn er dingen die beter kunnen, het fijner maken?
“Ga zo door en verander niks. Je bent een unieke coach en persoon die vanuit jouw authentieke aanpak mensen gelukkiger weet te maken door tot de kern toe door te dringen.

Ik wens jou veel toekomstige klanten toe, omdat het een prachtig cadeau is wat je hen hebt te bieden. Natuurlijk mag je mij ook altijd als referent gebruiken om mijn ervaringen te delen.”

Ben je benieuwd wat ik voor je kan betekenen in jouw coachingsvraag?

Een eerste kennismaking maakt vaak je coachingsvraag helderder of dan kun je ook ervaren of je het vertrouwen en de klik voelt om met me op pad te gaan.